مقالات

چیلر تراکمی آب خنک

عنوان: چیلر تراکمی آب خنک

کلمه کلیدی: چیلر تراکمی آب خنک

اگر به دنبال یک دستگاه سرد کن با قدرت بالا هستید، چیلر تراکمی آب خنک گزینه مناسبی است. بیشتر شرکت های صنعتی در گذشته به دلیل نداشتن سیستم سرد کن آب مناسب در محیط کار دچار مشکل می شدند، اما امروزه با آمدن چیلرها مشکل سیستم آب سرد کن حل شده است. این دستگاه را در ساختمان های تجاری و شرکت ها استفاده می کنند. چیلر آب خنک به وسیله سیال خنک کننده دمای آب را کاهش می دهد. برای آشنایی بیشتر با مزیت ها و کارایی های این محصول مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چیلر تراکمی آب خنک چگونه عمل می کند؟

در زمان کار کردن چیلر تراکمی فرایندهای ترمودینامیکی متفاوتی رخ می دهد، این چهار فرایند بدین شرح هستند:

  • فرایند تراکم در کمپرسور چیلر
  • فرایند چگالش در کندانسور چیلر
  • فرایند اختناق در شیر انبساط
  • فرایند تبخیر در مبدل

تنها تفاوت چیلرهای تبخیری و تراکمی در مدل کندانسور است، از نظر نحوه عملکرد هر دو دستگاه از کندانسور استفاده می کنند، اما کندانسور چیلر آب خنک از آب برای چگالش در تبرید استفاده می کند. اگر بخواهیم نحوه عملکرد چیلر آب خنک را به زبان ساده شرح دهیم، باید بگوییم که گاز مبرد برای اینکه متراکم شود، با دمای بسیار پایینی وارد کمپرسور می شود، بخار داغ یا همان گاز مبرد در کمپرسور دستگاه متراکم می شود. گاز مبرد، به دلیل فشار بالا دمایش افزایش پیدا می کند. بخار داغ بعد از اینکه کمپرسور را ترک می کند، وارد بخش کندانسور می شود، دمای بالای بخار داغ توسط آب خنکی که از برج خنک کننده وارد می شود، گرفته می شود. بخار داغ بعد از گرفته شدن دمای بالایش در کندانسور به یک مایع تبدیل می شود، دمای این مایع هنوز هم بالا است. دمای این مایع در فرایند اختناق افت فشار زیادی پیدا می کند، که باعث کاهش دمای مایع می شود، این افت فشار حتی بخشی از مایع مبرد را تبخیر می کند. مایع و بخار سرد که همان مبرد است، بعد از اینکه شیر انبساط را ترک می کند، وارد اوپراتور می شود. مبرد در اوپراتور، گرمای آب وردی به چیلر تراکمی آب خنک را گرفته و دمای آن را کاهش می دهد. بعد از اینکه مبرد دمای آب ورودی را کاهش داد، خودش به طور کامل تبخیر می شود و با جذب بیشتر گرمای آب به بخار داغ با دمای پایین تبدیل می شود. بخار داغ یا همان مبرد دوباره به بخش کمپرسور دستگاه می رود. بعد از انجام شدن تمام مراحل شرح داده شده، آب سرد تولید می شود. برای آشنایی با کاربردهای چیلر با ما همراه باشید.

چیلر تراکمی آب خنک چه کاربردی دارد؟

چیلر آب خنک امروزه در ظرفیت های برودتی بالایی به بازار عرضه می شود. این چیلر نسبت به چیلر هوا خنک برق کم تری مصرف می کند، چیلر آب خنک را در مصارف مختلفی استفاده می کنند. یکی از این مصارف، پروژه های زیر صفری است. برای تولید آب سرد با دمای -10 درجه از چیلرهای آب خنک استفاده می کنند. چیلر آب خنک در مقایسه با مدل هوا خنک به دلیل پایین بودن دمای چگالی در دستگاه کندانسور به تراکم کمتری در کمپرسور نیاز دارد، این موضوع در منطقه های گرمسیری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در چیلر آب خنک چه فرایندهای ترمودینامیکی انجام می شود؟

اگر می خواهید چیلر تراکمی آب خنک را به خوبی بشناسید، باید با فرایندهای ترمودینامیکی آشنا شوید. این فرایندها در بخش های مختلف چیلر صورت می گیرد، فرایندهای ترمودینامیکی بدین شرح هستند:

فرایند تراکم در کمپرسور چیلر:

یکی از عوامل ایجاد تراکم در بخار هوا، کمپرسور است. زمانی که گاز مبرد متراکم می شود، انرژی مورد نیاز برای هدایت آن به وجود می آید. زمانی که می خواهید از یک چیلر آب خنک در پروزه خود استفاده کنید، کمپرسور چیلر را باید با توجه به نوع مبرد، نوع کاربری پروژه و میزان ظرفیت برودتی دستگاه انتخاب کنید. استفاده از چیلرهای آب خنکی که دارای ظرفیت برودتی پایین هستند، زیاد به صرفه نیست، به همین دلیل از کمپرسورهای مدل اسکرو استفاده می کنند. در برخی از چیلرهای تراکمی آب خنک از سانتریفیوژ نیز استفاده می کنند، ظرفیت برودتی در سانتریفیوژ و کمپرسور اسکرو بسیار زیاد است.

فرایند چگالش در کندانسور چیلر:

یکی از تجهیزات چیلر تراکمی آب خنک، کندانسور است. کندانسور در چیلر، گرمایی که به مبرد وارد شده است را دفع می کند، این کار کندانسور باعث چگالش بخار داغ می شود. کندانسورهای آبی مبدل حرارتی پوسته و لوله دارند، بخار داغی که از کمپرسور خارج می شود از بخش بالای مبدل وارد پوسته می شود. بخار وارد شده به پوسته بعد از اینکه با جداره سرد لوله های مبدل تماس پیدا می کند، دچار کاهش دما می شود، چرا که داخل لوله های این مبدل آب سرد جریان دارد. بعد از اینکه دمای بخار داغ مبرد کاهش پیدا کرد، دمای آب سرد داخل لوله ها افزایش می یابد. آب سردی که دمایش بالاتر رفته است، در کندانسور به بخش خنک کننده بر می گردد تا دمایش خنک تر شود. بخار داغ مبردی که دمایش کاهش پیدا کرده است، به دلیل دفع حرارت به طور کامل به مایع تبدیل می شود و از بخش پایینی مبدل پوسته ای خارج می شود.

فرایند اختناق در شیر انبساط چیلر:

در این فرایند مایع مبرد به دلیل کاهش فشار جریان پیدا می کند، جریان پیدا کردن مبرد به دلیل کم شدن سطح مقطع است. با جریان پیدا کردن مبرد تولید شده در چیلر آب خنک، دمای مبرد کاهش پیدا می کند. برای انجام تمامی مراحل شرح داده شده به یک شیر انبساط نیاز دارید. یکی از مزیت های شیر انبساط کنترل کردن جریان های ورودی به دستگاه است، اگر جریان های ورودی را کنترل کنید دمای مبرد که وارد می شود را نیز می توانید کنترل کنید. شیر انبساط به فرد این امکان را می دهد که دمای آب سردی که از دستگاه خارج می شود را کنترل کند. یکی دیگر از دلایل نصب شیر انبساط در چیلر تراکمی آب خنک این است که میزان سوپر هیتی که در مبدل تولید می شود، را با در نظر گرفتن دما و فشار مبرد خارج شده از اوپراتور تنظیم می کند. این کار شیر انبساط باعث می شود، مایع مبرد به راحتی وارد بخش کمپرسور نشود.

فرایند تبخیر در اوپراتور چیلر:

آخرین فرایند ترمودینامیکی که در سیکل تبرید انجام می شود، تبخیر است. محصول تبخیر در واقع همان آب سرد تولید شده در چیلر است. مبدل حرارتی با منتقل کردن گرمای آب به مبرد سردی که از ورودی آمده است، دمای آب را کاهش می دهد، با این کار مایع مبرد به طور کامل تبخیر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *