مقالات

دستگاه ایرواشر، اجزای سازنده‌ و عملکرد ایرواشر چیست؟

دستگاه ایرواشر وسیله‌ای گرمایشی و سرمایشی است که با پاکسازی و فیلتر هوا از آلاینده‌ها است.
این وسیله قابلیت افزایش رطوبت هوا را نیز دارد و میتوان از آن برای تهویه‌ی سوله‌ها و ساختمان‌ها استفاده کرد.

اجزای سازنده‌ی ایرواشرها عبارتند از:

  • فن و موتور الکتریکی متصل به آن
  • کویل آب گرم متصل به بویلر موتور خانه یا پکیج گاز سوز
  • فیلتر ها
  • بدنه و شاسی
  • سیستم خنک کاری تبخیری (شامل: افشانک‌های تزریق آب و پمپ)
  • حسگرها
  • کنترلر و…

در ادامه‌ی مطلب به شیوه‌ی کارکرد ایرواشر نیز خواهیم پرداخت.

از جمله سوالات متداولی که در رابطه با این وسیله پرسیده میشود این است که:

توان خنک‌کنندگی ایرواشر چقدر است؟

که در ادمه به طور کامل به این سیستم و مزیت‌های آن خواهیم پرداخت.

میتوان گفت که اجزای سازنده‌ی ایرواشر‌ها دارای قیمت‌های نسبتا مناسبی هستند و برای انجام عمل سرمایش نیازی به چیلر و تجهیزات آن از جمله: کمپرسور، کندانسور ندارد.

پس قیمت نهایی دستگاه و همچنین میزان مصرف برق آن (به علت نداشتن کمپرسور در حالت سرمایشی) نسبت به دیگر سیستم‌های تهویه کمتر است. از این روی میتوان این مسئله را به عنوان مهمترین مزیت این سیستم مطرح کرد.

اساسی‌ترین اجزای ایرواشرها عبارتند از:

پمپ و افشانک‌های تزریق کننده‌ی قطرات آب در مسیر هوا، فیلتر‌ها و نوع فن مورد استفاده در آن‌هاست که ما در ایرواشرهای ساخت شرکت خود از فن‌های طرح نیکوترا ایتالیایی (با موتور الکتریکی آلمانی زیمنس) و یا ایرانی دمنده (با موتور الکتریکی موتوژن یا الکتروژن) و از انواع فیلتر‌های قابل شستشو و کیسه‌ای استفاده میکنیم.

در برخی از طراحی‌ها فیلتر بین فن و افشانک‌های تزریق آب قرار میگیرد.

عملکرد ایرواشر در حالت گرمایش و مزیت‌های آن

این وسیله‌ی تهویه دارای کویل‌های (لوله‌هایی به شکل مارپیچ) آبگرم یا بخار داغ است که به وسیله‌ی لوله کشی به موتور خانه (دستگاه دیگ آب گرم یا دیگ بخار-بویلر) متصل میشود.

در ایرواشر با ابعاد کوچکتر ممکن است که دستگاه با لوله کشی به پکیج دیواری گاز سوز متصل شود.

همانطور که آب گرم در کویل‌ها جریان میابد فن نیز هوا را از روی لوله‌های گرم کویل عبور میدهد. بعد از اینکه دما افزایش پیدا کرد هوای گرم وارد محیط میشود.

ساختار این وسیله در حالت گرمایشی دقیقا شبیه به سیستم گرمایش دستگاه هواساز است. ضمن این که این دستگاه در حالت گرمایشی عملکرد بسیار خوب و پر قدرتی دارد.

از دیگر مزیت‌های این وسیله این است که با استفاده از آن در یک ساختمان یا سوله و یا سالن‌های بزرگ به سایر سیستم‌های گرمایشی نیازی نداریم و همچنین داری توان بسیار بالا در خنک کاری و نیز گرمایش است.

در طول انجام فرایند گرمایش، عملیات فیلتر نمودن هوا نیز انجام میگیرد و اگر نیاز باشد برای رفع مشکل خشکی هوای فصل زمستان و اثر آن بر پوست و تنفس و همچنین برای کنترل میزان رطوبت هوا، میتوان تجهیزات رطوبت زنی را در این دستگاه تعبیه نمود.

در نتیجه میتوان گفت که مهمترین مزیت‌های این وسیله عبارتند از:

تنظیم رطوبت و دمای هوا به کامل‌ترین شکل ممکن و پاک نمودن آن از سایر آلاینده ها.

عملکرد ایرواشرها در حالت سرمایش و مزیت‌ها و معایب آن

سیستم سرمایش دستگاه ایرواشر با گرمایش آن کاملا متفاوت است و به روش تبخیری (مشابه کولرهای آبی) عمل سرمایش را انجام میدهد.

به این روش که نازل های (افشانک های) تزریق کننده‌ی آب با فشار بالا، آب را بر روی جریان هوایی که از دستگاه عبور میکند اسپری (تزریق) کرده و به ذرات پودری شکل در می‌آورند.

ذرات پودری آب با گرفتن حرارت از هوای عبوری دمای هوا را کاهش داده و تبخیر میشوند.
مانند حالت گرمایش در این حالت نیز هوای خنک شده فیلتر میشود.

به دلیل مخلوط شدن هوای خنک شده با هوای تبخیر شده رطوبت آن نیز نسبتا افزایش میابد.

در حالت سرمایشی میزان رطوبت هوا قابل کنترل نیست و همواره رو به افزایش است.

به همین جهت میتوان گفت که دستگاه ایرواشر برای سرمایش مکان‌های واقع در مناطق مرطوب مناسب نیست و همین مسئله یکی از عیوب این دستگاه به شمار می‌آید و بهتر است در مناطقی با هوای خشک و نیمه خشک (مناسب با آب و هوای اکثر نقاط ایران) مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه‌ی این مبحث به میزان توان خنک کاری دستگاه ایرواشر میپردازیم، متوجه میشویم که استفاده از آن در چه شهر‌هایی منطقی و در چه شهر‌هایی غیر منطقی است.

به طور کلی میتوان گفت که شیوه‌ی کارکرد ایرواشرها برای گرمایش بسیار مفید و کاربردی است و برای انجام این امر به دستگاه‌های مکملی همچون بویلر و پکیج نیاز دارد.

شیوه‌ی کارکرد آن برای سرمایش به میزان رطوبت موجود در منطقه‌ای که قرار است مورد استفاده قرار گیرد بستگی دارد به این شکل که در مناطق مرطوب مثل شهر‌های ساحلی وسیله‌ای نامناسب است زیرا در این مناطق نه تنها توان خنک کردن هوا را ندارد بلکه رطوبت آن را نیز نمیتواند بگیرد.

پیشنهاد میشود که در مناطق مرطوب از دستگاه‌های دیگری همچون سیستم هواساز و چیلر، پکیج یونیت، مینی چیلر و دستگاه GHP استفاده شد.

صفحه تکسارال را در اینستاگرام فالو نمایید.

برای مشاوره در خرید انواع ایرواشر و استعلام قیمت محصولات سرمایشی و گرمایشی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *