مقالات

روف تاپ پکیج

عنوان: روف تاپ پکیج

کلمه کلیدی: روف تاپ پکیج

ما در این مقاله شما را با روف تاپ پکیج آشنا می کنیم. برخی روف تاپ را با نام پکیج یونیت پشت بامی نیز می شناسند، پکیج یونیت پشت بامی یکی از سیستم های تهویه انرژی بالا است. در ساخت این سیستم تهویه کندانسینگ یونیت به کار رفته است. برای آشنایی بیشتر با روف تاپ ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

روف تاپ چه وسیله ای است؟

با قرار گرفتن چیلر و هواساز در کنار یکدیگر روف تاپ پکیج ساخته شده است. یک روف تاپ قابلیت انجام کارهایی نظیر تولید گرما، سرما، فیلتر و کنترل رطوبت هوای محیط را دارد. در اجزای داخلی روف تاپ دستگاه هایی مانند چیلر، کویل، فن و لوازم رطوبت زنی وجود دارد. در فصل تابستان روف تاپ با به کار انداختن چیلر، دمای هوای محیط را کاهش می دهد، برای این کار هوا را به سمت مبدل حرارتی هدایت می کند و در مرحله بعدی فن شروع به چرخش می کند و جریان هوا را از میان کویل ها عبور می دهد و دمای هوا را کاهش می دهد. در فصل زمستان نیز روف تاپ برای افزایش دما به جای آب سرد از آب گرم استفاده می کند. در روف تاپ های موجود در بازار سه کانال مختلف وجود دارد، هرکدام از این کانال ها برای انتقال یک جریان استفاده می شوند، یکی از کانال ها برای هوای تازه، یکی برای هوای رفت و دیگری برای برگشت استفاده می شود.

روف تاپ پکیچ چگونه عمل می کند؟

روف تاپ با منتقل کردن مبرد سرد تولید شده در کندانسینگ به بخش کویل موجود در هوا ساز، دمای هوا را کاهش می دهد. کندانسینگ و هواساز در یک مجموعه قرار دارند، اما این دو دستگاه مستقل از یکدیگر عمل می کنند. یکی از علت های نام گذاری این دستگاه به نام پکیج یونیت پشت بامی نحوه نصب آن است، این دستگاه تهویه هوا را در بر روی پشت بام ساختمان و شرکت ها نصب می کنند. روف تاپ با ایجاد سرما در سیکل تبرید تراکمی بخار، دمای هوای محیط را کاهش می دهد. سیکل برودتی موجود در هواساز از مولفه های مختلفی تشکیل شده که بدین شرح هستند:

  • کمپرسورها
  • کندانسور هوایی
  • مبدل هوایی

بعد از اینکه بخار مبرد در روف تاپ به تراکم رسید و وارد بخش کندانسور شد، دمای آن کاهش پیدا می کند، این کاهش دما با چگالیده شدن شدن مبرد همراه است. مایع مبردی که چگالیده شده در مرحله بعدی وارد بخش هواساز دستگاه می شود، و از شیر انبساط روف تاپ پکیج می گذرد. این مایع مبرد خنک بعد از عبور شیر انبساط وارد کویل سرمایش می شود. مبرد در مرحله آخر بعد از سرد شدن و دریافت گرمای موجود در هوای تبخیر شده، دوباره به بخش کندانسینگ دستگاه برمی گردد و وارد کمپرسور روف تاپ می شود.

در هواساز روف تاپ چه مراحلی طی می شود؟

در هواساز این دستگاه مراحل مختلفی به طی می شود که بستگی به فضای کاری و الزامات آن دارد، اصلی ترین مراحلی که در یک هواساز انجام می شود، شامل موارد زیر است:

فیلتراسیون کردن هوا:

این مرحله هواساز برای افزایش سلامتی افراد و فراهم سازی شرایط برای طی کردن مراحل کالیبراسیون و پروسه های مختلف آزمایشگاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فیلترهای روف تاپ پکیج در ابعاد مختلفی به بازار عرضه می شوند، اما با توجه به اینکه سایز دیگر دستگاه های این مجموعه بزرگ است، از دو یا یک فیلتر برای پاکسازی هوا استفاده می کنند.

تولید بخار آب:

برای تولید بخار گرم و افزایش دما در دستگاه روف تاپ پکیج، یک کویل گرمایشی را در بخش هواساز قرار می دهند. کویل گرمایشی موجود در بخش هواساز علاوه بر اینکه دمای هوا را افزایش می دهد، در فصل تابستان نیز برای کاهش دما استفاده می شود. برخی از این کویل ها برای افزایش دمای محیط از احتراق سوخت استفاده می کنند، اما برخی دیگر برای گرم کردن هوا از انرژی الکتریکی استفاده می کنند، گرما در این کویل ها با عبور برق از المنت های دستگاه تامین می شود. یکی از کویل های موجود در بازار برای گرم کردن هوای محیط از آب گرم استفاده می کند، در این روش کویل آبی از دیگ برای افزایش دما استفاده می کند، کویل با دیگ آب دمای هوا را تا 82 درجه سانتی گراد افزایش می دهد.

انتقال هوا:

برای خرید فن مناسب روف تاپ باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید، از جمل این عوامل می توان به میزان حجم هوادهی، فشار استاتیکی که از بخش هواساز وارد می شود و مسیر کانال های روف تاپ اشاره کرد. فن برای انتقال هوا به کانال های دستگاه از اختلاف فشار به وسیله پمپ کمک می گیرد. فن مسئولیت به گردش درآوردن هوا در هواساز را به عهده دارد.

ویژگی های یک روف تاپ پکیج:

  1. روف تاپ هایی که بازار عرضه می شوند، ظرفیت هایی معادل 35000cfm دارند، روف تاپ ها به دلیل داشتن دستگاه های بزرگ و یکپارچه ظرفیت شان تا این حد تعریف شده است. ظرفیت برودتی برخی از روف تاپ ها به دلیل شرایط اقلیمی محیط به 370 kw می رسد. اگر به دنبال یک روف تاپ پکیج برای پروژه سنگین هستید، بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که ظرفیت بالایی داشته باشد، البته برای خرید دستگاه ظرفیت بالا باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.
  2. راندمان انرژی در روف تاپ نسبت به چیلر و هواساز مستقل بهتر است، چرا که جریان سرد مبرد به طور مستقیم وارد بخش کویل دستگاه می شود. این کار باعث می شود مصرف برق در دستگاه کاهش پیدا کند، با کاهش مصرف برق هزینه پروژه شما نیز کاهش می یابد.
  3. خرید یک روف تاپ برای فرد کم هزینه تر از خرید دو دستگاه کندانسینگ و هواساز است، چرا که روف تاپ پکیج مجموعه ای کامل از هردوی این دستگاه ها است. برای نصب این دستگاه نیازی به لوله کشی خط مایع طویل ندارید و این یعنی کاهش هزینه های مصرفی فرد، البته یکی دیگر از عواملی که باعث می شود خرید روف تاپ به صرفه باشد، نبود مبدل های آبی است. در روف تاپ به جای استفاده از مبدل های آبی گران قیمت از کمپرسورهای کوچک کم هزینه تر استفاده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *