موضوع کلمه کلیدی
همه چیز درباره فن کویل زمینی فن کویل زمینی

همه چیز درباره فن کویل زمینی

فن کویل (FCU) شامل یک فن است که هوا را به داخل یک فضا می کشاند و سپس آن از طریق یک سیستم خنک کننده یا گرم کننده می دمد. هوایی که از فن کویل زمینی خارج می شود، معمولا نسبت به قبل گرمتر یا سردتر است. بیشترین کاربرد این نوع فن کویل در ساختمان های تجاری و اداری است. اما می توان در در فضاهای کوچک و مکان هایی که نیاز به کنترل فردی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از محبوب ترین انواع فن کویل ها در میان مردم، فن کویل زمینی است. و اما علت نام گذاری آن چیست؟

علت نام گذاری فن کویل زمینی؛ نحوه نصب آن نزدیک به سطح زمین و کف ساختمان است. شاید تا به حال نام فن کویل عمودی نیز به گوشتان خورده باشد و باید بگویم که فن کویل عمودی نام دیگر فن کویل زمینی است.

معمولا در ساختمان های مسکونی یا اداری که امکان ایجاد سقف کاذب وجود ندارد از این نوع فن کویل استفاده می شود. نحوه عملکرد آن به صورت مکش از روبرو یا پشت و دهش هوا از قسمت بالایی فن کویل است.

Vertical console fan coil units from The Whalen Company, HVAC industry  pioneer in commercial fan coil and heat pump systems.

همه چیز درباره فن کویل زمینی

مزایای فن کویل زمینی کدامند؟

مزایا

  • شنیده شدن صدای پایین فن از آنها در هنگام کار
  • دارای قیمت مناسب
  • محبوب در میان مردم به عنوان یکی از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی
  • دارای انعطاف پذیری بالا از نظر تقسیم بندی و تنظیم مجدد فضا
  • عدم نیاز به سیستم کانال کشی مانند کولر آبی؛ زیرا تنها سیستم استفاده شده در این فن شامل لوله کشی و برق کشی است.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • مقرون به صرفه بودن هزینه نصب آن
  • کمتر بودن دردسر نصب
  • عدم نیاز به قدرت پرتاب باد
  • کمتر بودن مصرف انرژی
  • کنترل دما از طریق تنظیم دور فن

تشریح ساختار و عملکرد فن کویل زمینی

فن کویل زمینی بر اساس ارتفاع ساخته می شوند و شامل دو گروه ارتفاع بلند و ارتفاع کوتاه می شوند. استفاده از انواع مختلف این نوع فن بسته به ارتفاع محیط متغیر خواهد بود. به عنوان مثال؛ اگر ارتفاع کف تا سقف محیط کم باشد، فن کویل زمینی کوتاه تر بهتر است. اما در محیط های با ارتفاع زیاد، فن کویل ارتفاع بلند، بهتر خواهد بود.

این دستگاه از دو بخش بالایی و پایینی تشکیل شده است. این فن با مکش جریان هوای سردی که در نزدیکی سطح زمین قرار دارد شروع به فعالیت می کند و بعد از مجاورت این جریان هوا با کویل های حرارتی (شامل آب سرد) سبب خنک شدن محیط می شود. این هوای سرد تولید شده توسط فن کویل زمینی از قسمت بالایی دستگاه خارج می شود و جریان هوا را در ارتفاع بالای اتاق پخش می کند. این عمل سبب می شود که جریان هوای سرد به طور متعادلی در فضا پخش شود.

برای سرمایش هوا به انرژی کمتری نیاز است؛ زیرا جریان هوای سرد در ارتفاع پایین تری قرار دارد و برای مکش آن نیازی به صرف انرژی زیاد نیست.

معمولا عملکرد فن کویل زمینی در فصل زمستان نیز مانند فصل تابستان است. در این حالت جریان هوای موجود در قسمت پایینی فضا توسط فن کویل کشیده می شود و بعد از مجاورت این هوا با کویل های حرارتی عمل گرمایش شروع می شود. لازم است بدانید که اختلاف دمای بین جریان هوا و کویل های حرارتی سبب می شود که میزان انتقال حرارت بیشتر باشد. به محض اینکه جریان هوا گرمی کویل را دریافت کرد، از قسمت بالایی دستگاه خارج می شود.

از آنجایی که جریان هوای گرم در قسمت بالایی فضا قرار می گیرد، پس دریافت جریان هوای سرد از قسمت پایینی دستگاه به متعادل سازی دما کمک می کند.

در این نوع فن کویل از طریق تنظیم دور فن و با استفاده از ترموستات و تغییر میزان حجم ورودی آب به فن می توان دما را کنترل کرد.

YARDY-I EV3 | Floor-standing fan coil unit By Rhoss

عملکرد فن کویل زمینی

کاربرد فن کویل زمینی چیست؟

فن کویل زمینی در فضاهایی که نیاز به کنترل دما جداگانه دارند، بهترین انتخاب است. با استفاده از فن کویل می توانید از انتقال آلودگی به اتاق ها یا فضاهای دیگر ساختمان جلوگیری کرد. بیشترین کاربرد این نوع فن کویل در هتل ها، ساختمان های اداری، بیمارستان ها، ساختمان های مسکونی و غیره است.

بهره وری انرژی با فن کویل زمینی

سیستم های فن کویل زمینی بازدهی متوسطی دارند. اما اگر در نگهداری آنها دقت و توجه داشته باشید، می توان سطح خوبی از بازدهی را نتیجه گرفت. آنها معمولا به اندازه گزینه های استاندارد مانند تهویه مطبوع، کارآمد نیستند.

محل نصب فن کویل زمینی کجاست؟

فن کویل زمینی به صورت عمودی بر روی زمین نصب می شود و هیچ نیازی برای اشغال فضای دیوار یا سقف نیست.

پیامد های نگهداری از فن کویل زمینی کدامند؟

عملکرد فن کویل زمینی نسبتا آسان است، اما وجود دارند اجزایی که نیاز به نگهداری داشته باشند.

نتیجه گیری

اگر نیاز به کنترل مجزای دما در قسمت های مختلف ساختمان باشد، قطعا فن کویل زمینی بهترین گزینه خواهد بود و قیمت مناسب تری خواهد داشت.