مقالات

چیلر هوا خنک

عنوان: چیلر هوا خنک

کلمه کلیدی: چیلر هوا خنک

ما در این مقاله شما را با چیلر هوا خنک آشنا می کنیم. این چیلر در واقع نوعی چیلر تراکمی است، این چیلر با سیکل تبرید تراکمی بخار دمای محیط را کاهش می دهد و کندانسور را خنک می کند. امروزه استفاده از چیلر هوایی در کشور ما بسیار رواج دارد، چرا که محصولات دیگر برای خنک کردن کندانسور نیاز به آب زیاد دارند و کشور ما با کمبود آب مواجه است. اگر می خواهید بیشتر با این محصول کاربردی آشنا شوید ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

چیلر هوا خنک را در چه مناطقی می توانیم استفاده کنیم؟

چیلر هوایی را در تمام مناطق می توانید استفاده کنید، یکی مزیت های خوب این دستگاه عدم مصرف آب است. چیلر برای کاهش دمای هوا کاربرد دارد. چیلرهای هوایی که به بازار عرضه می شوند، به دو دسته صنعتی و مطبوع تقسیم بندی می شوند. استفاده از چیلر صنعتی نیز امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. ما در این بخش دلایل رواج استفاده از چیلر هوایی را برای شما شرح داده ایم:

  • بهره برداری راحت و آسان: به دلیل نداشتن برج خنک کننده و سختی گیر در چیلر هوا خنک، لوله کشی و تجهیزات جانبی کمی برای نگه داری آن لازم است. هزینه نگه داری و راه اندازی این چیلرها زیاد نیست. بهره برداری از چیلر هوایی بسیار آسان است، اما بهره برداری از چیلر تراکمی آب خنک کمی سخت است.
  • کمبود منابع آب کشور: یکی دیگر از دلایل محبوبیت چیلر هوایی، کم مصرف بودنش است. با توجه به اینکه کشور ما کم آب است، نمی توان میزان آب زیادی را در طول روز مصرف کرد، به همین دلیل فرد با خرید این چیلر می تواند در مصرف آب نیز صرفه جویی کند. با استفاده از این چیلر شما در انرژی و هزینه های خود صرفه جویی کرده اید.
  • استفاده در تمام مناطق: چیلر هوا خنک را می توانید در هر منطقه ای می توانید استفاده کنید. این چیلر هوایی را می توانید در ناحیه های گرم، خشک و مرطوب استفاده کنید، این ویژگی چیلر خود یک مزیت بزرگ است. شرکت های تولید کننده چیلر هوایی یک سیستم ذخیره ساز یخ را تولید کرده اند، که می تواند در کاهش مصرف برق تاثیر به سزایی داشته باشد.

چیلر هوا خنک برای تهویه مطبوع

در تهویه مطبوع، آب سرد با گردش داخل مبدل های هوایی یا همان کویل، هوای سرد را برای خنک کردن محیط اداره، منزل و ساختمان های تجاری تولید می کند. برخی از شرکت های صنعتی نیز از چیلر تهویه مطبوع برای خنک کردن محیط استفاده می کنند. چیلر دمای آب بازگشته را مجددا به 10 درجه سانتی گراد بر می گرداند، بعد از طی کردن فرایند خنک کردن هوا در کویل یا همان مبدل حرارتی، گرمایی پنهان تولید شده است، این گرما را چیلر دوباره به هوای سرد تبدیل کرده و وارد محیط می کند. عملکرد چیلر هوایی نسبت به کولر آبی بهتر و مناسب تر است. مینی چیلرهای موجود در بازار زیر مجموعه چیلر هوایی هستند. برای آشنایی با چیلرهای صنعتی ادامه مقاله را مطالعه کنید.

چیلر هوا خنک در تهویه صنعتی

آب سردی که چیلر صنعتی تولید می کند، برای خنک کردن ماشین آلات خط تولید و مکانیزم در سطح وسیع کاربرد دارد. از این چیلر در شرکت های تولید ماشین، کاغذ، راهسازی، دارو، پتروشیمی، مواد غذایی و پرورش ماهی استفاده می شود، برای استفاده از چیلر صنعتی باید به حساسیت و ثبات فرایند تولید شرکت توجه کرد. دمای آب را در چیلر صنعتی می توانید بر روی 3 تا 10 درجه سانتی گراد تنظیم کنید، این دما بیشتر از دمای فضای کاری است.

انواع مبدل حرارتی در چیلر هوا خنک

ما در این بخش انواع مبدل های حرارتی را برای شما عزیزان شرح می دهیم. برخی از افراد مبدل حرارتی را با نام اوپراتور می شناسند، این مبدل حرارتی است که آب سرد فن کویل، کولر آبی و چیلر هوایی را تامین می کند. زمانی که مایع به همراه بخار وارد چیلر هوایی می شود، اوپراتور گرمای آن را جذب می کند و دمای هوا را کاهش می دهد. شرکت های تولید کننده چیلر هوایی از دو نوع اوپراتور در چیلرهای خنک کننده استفاده می کنند، ما نحوه کارکرد و ویژگی های این دو اوپراتور را برای شما شرح می دهیم:

اوپراتور لوله و پوسته:

این مبدل حرارتی را بیشتر شرکت های تولید کننده در محصولات خود استفاده می کنند، این اوپراتور در چیلرهای صنعتی و مطبوعی استفاده می شود. اپوراتور لوله ای در درون یک پوسته است و ظاهری استوانه ای دارد. جریان سرد مبرد در اوپراتور پوسته و لوله از داخل لوله ها می گذرد. آبی که از این لوله ها می گذرد گرم است، گرمای این آب از راه سیال ها منتقل می شود. با انتقال گرمای آب از راه سیال ها، دمای هوای محیط کاهش پیدا می کند. برای آشنایی بیشتر با مبدل های حرارتی چیلر هوا خنک ادامه مقاله را مطالعه کنید.

 اوپراتور پوسته و لوله مستغرق

یکی دیگر از مدل های اوپراتور پوسته و لوله، مستغرق است. در مدل قبلی جریان سرد مبرد از داخل لوله ها می گذشت، اما در این مدل جریان سرد مبرد از داخل پوسته ها می گذرد. جریان گرم آب در مدل مستغرق از راه لوله ها عبور می کند. این مبدل را در چیلرهای هوایی استفاده می کنند، که کمپرسور سانتریفیوژ داشته باشد. کمپرسورهایی که از این مبدل ها استفاده می کنند، بدون روغن نیز کار می کنند. برخی از مبدل های موجود در بازار با ورود روغن و مبرد سرد دچار تغییراتی می شوند.

اوپراتور حرارتی چیلر هوا خنک

این مبدل حرارتی برای انتقال حرارت بین جریان های مختلف از صفحات نازک فلزی کمک می گیرد. این صفحه ها در دو مدل صاف و موج دار در اوپراتورها موجود هستند، یکی از کاربردهای این مبدل حرارتی، ایجاد کانال هایی برای جدا کردن جریان سیال است. یکی دیگر از مزیت های این اوپراتور صفحه ای قرار دادن جریان سرد و گرم بر روی سطوح بزرگتر برای انتقال و تبادل گرما است، در واقع این مبدل آب و مبرد سرد را به طور کامل بر روی صفحه فلزی پخش می کند. با این کار مبدل سریع تر دمای محیط را تغییر می دهد، و تبادل گرما با این مبدل راحت تر صورت می گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *