مقالات

فن کویل کاستی

عنوان: فن کویل کاستی

کلمه کلیدی: فن کویل کاستی

ما در این مقاله شما را با فن کویل کاستی آشنا می کنیم. کاستی یکی از مدل های سقفی فن کویل است. از این سیستم تهویه برای فصول سرد و گرم استفاده می شود، اگر به دنبال یک سیستم دو منظوره هستید که هزینه های خود را کاهش دهید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فن کویل کاستی چه وسیله ای است؟

قبل از اینکه انواع و طرز کار این سیستم کاربردی را برایتان شرح دهیم، به شما می گوییم که این دستگاه چیست؟ این دستگاه نقش یک دمنده را دارد، در ساختار این سیستم تهویه یک کویل مبدل حرارت وجود دارد. کاستی در واقع آخرین قسمت دستگاه تهویه مطبوع است، این دستگاه را در ساختمان های تجاری، اداری، منازل و هتل ها نصب می کنند، چرا که طرز کار این سیستم تهویه بسیار ساده است.

برای استفاده از این سیستم تهویه مطبوع شما به دستگاه هایی مانند چیلر، متور خانه و پکیج دارید. گاهی اوقات برای استفاده از این دستگاه نیاز به تولید کننده های آب سرد و گرم دارید. عملکرد این دستگاه به گونه ای است که در فصل زمستان هوای سرد را گرم می کند و در محیط پخش می کند، هوا با برخورد کردن با جریان گرم آب موجود در کویل گرم می شود و تمام محیط را گرم می کند.

فن کویل کاستی چگونه کار می کند؟

با استفاده از دکمه های ON/OFF فرد قادر خواهد بود جریان ورودی به کویل ها را کنترل کند، با کمک ترموستات فرد می تواند این دکمه ها کار بیندازد. با استفاده از دکمه و ترموستات فرد می تواند حتی سرعت موتور فن را نیز کنترل کند. نحوه عملکرد کاستی از نظر رطوبتی بدین صورت می باشد که با ورود جریان سرد آب در درون کویل، رطوبت گیری هوا از طریق سطح کویل انجام می شود، قطرات آبی که بر روی کویل جمع شده است در داخل سینی کف دستگاه چکه می کند، این آب گرفته شده از راه یک دریچه تخلیه می شود.

چند نوع کویل کاستی وجود دارد؟

فن کویل کاستی در دو نوع یک طرفه و چهار طرفه به بازار عرضه می شود. فن کویل چهار طرفه جریان هوا را از چهار جهت مختلف وارد محیط می کند، اما فن کویل یک طرفه جریان هوا را تنها از یک جهت وارد محیط می کند. کویل های کاستی به دلیل انعطاف پذیری بالا و سادگی نصب بسیار طرفدار دارند، البته قیمت کویل های کاستی نسبت به کانالی بسیار کمتر است. فن کویل کانالی نیاز به کانال کشی دارد، اما کاستی ندارد.

کویل کاستی از چه اجزایی تشکیل شده است:

  • در فن کویل کاستی نوعی فن سانتریفیوژی وجود دارد، این فن در هنگام کار کردن هیچگونه صدایی را تولید نمی کند، لبه های این فن سانتریفیوژی به شکل منحنی است.
  • این مجموعه دارای متورهای فنی دو و سه سرعته است. این متورها را می توان در سه حالت تند، کند و متوسط تنظیم کرد. البته می توانید سرعت متور کویل کاستی را متغیر تنظیم کنید که کم مصرف تر باشد.
  • در فن های کاستی از کویل های مسی دو، سه و چهار ردیفه استفاده شده است. پره های کویل کاستی از جنس آلومینیوم است. اگر تعداد کویل های فن کاستی بیشتر باشد، میزان رطوبت گیری و انتقال گرما افزایش می یابد.
  • یکی از اجزای مهم کاستی بدنه است، تمام تجهیزات فن کویل کاستی داخل بدنه جای گرفته است.
  • یکی دیگر از اجزای کویل کاستی دریچه انتقال حرارت است، به وسیله این دریچه هوا وارد محیط می شود.
  • لوله ها جزو اجزای مهم این سیستم تهویه هستند، از طریق این لوله ها جریان آب وارد کویل می شود. امروزه در سیستم های تهویه از سیستم لوله کشی چهار لوله ای و دو لوله ای استفاده می کنند.
  • مجرای هوا نیز یکی از اجزای کویل کاستی است، این مجرای هوا از درست شدن حباب در مدار آب جلوگیری می کند.
  • سینی استیلی نیز جزو ساختارهای کاستی است، این سینی به وسیله ورقه های گالوانیزه عایق بندی شده است. بخار آب جمع آوری شده بر روی این سینی ریخته می شود.
  • سیستم کنترل آخرین اجزای این سیستم تهویه است، با این سیستم می توانید فن کویل کاستی را خاموش یا روشن کنید.

فیلتر تصفیه کاستی چگونه عمل می کند؟

در هنگام خرید فیلتر تصفیه باید به متراژ ساختمان نیز توجه داشته باشید. این فیلترهای تصفیه گرد و غبار موجود در محیط را جذب خود می کنند. فیلترهای تصفیه به گونه ای ساخته شده اند، که بتوانید آن ها را شست و شو دهید. اگر فیلتر تصفیه بعد از مدتی خاصیت خود را از دست داد، می توانید آن را تعویض کنید.

فن کویل کاستی چگونه نصب می شود؟

برای نصب این مدل از فن کویل باید آن را در زیر سقف کاذب قرار دهید. گاهی اوقات برای نصب کویل کاستی نیازی به سقف کاذب ندارید، البته با قرار دادن کویل در زیر سقف کاذب ظاهری زیباتر به محیط می بخشید، اما فیلترهای دستگاه مشاهده می شوند. برای نصب کویل کاستی نیازی به کانال کشی و هزینه های اضافی ندارید و این خود بهترین مزیت است، برای کانال کشی باید هزینه های زیادی را بپردازید. بیشتر افرادی که به هزینه ها اهمیت می دهند، کویل کاستی چهار طرف را نصب می کنند.

فن کویل کاستی یک طرفه و چهار طرفه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

  • کویل کاستی که یک طرفه است، جریان هوا را از یک طرف وارد محیط میکند، اما کویل کاستی چهار طرفه جریان هوا را از چهار جهت مختلف وارد فضا می کند.
  • کویل کاستی که از یک طرف جریان هوا را وارد محیط می کند، دارای یک کویل است. کویل چهار طرفه دو کویل مستقل دارد. هردو کویل جریان هوای سرد و گرم را وارد محیط می کنند.
  • فن کویل کاستی یک طرفه را زمانی استفاده می کنند، که نیاز ورود جریان هوا از یک جهت داشته باشند، این مدل کویل کاستی را معمولا در گوشه دیوار نصب می کنند، اما کویل کاستی چهار طرفه را زمانی استفاده می کنند که نیاز به ورود جریان هوا در وسط مجتمع داشته باشند، این مدل کاستی را در وسط اتاق نصب می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *